معاون پیشگیری دادستان مرکز استان اردبیل با گلایه از سهلانگاری برخی شهروندان نسبت به امنیت حساب بانکی خود، گفت: متأسفانه باوجود اطلاعرسانیهای گسترده و آموزشهای صورت گرفته، همچنان شاهد قربانی شدن برخی افراد در کلاهبرداریهای سایبری و تشکیل پروندههای متعدد قضایی هستیم.
مرتضی طاهریفرد، معاون پیشگیری دادستان مرکز استان اردبیل اظهار کرد: متأسفانه باوجود اطلاعرسانیهای گسترده و آموزشهای صورت گرفته، همچنان شاهد قربانی شدن برخی افراد در کلاهبرداریهای سایبری و تشکیل پروندههای متعدد قضایی هستیم.
وی با اظهار اینکه رسیدگی به شکایات در موارد مشابه بهدلیل پیچیدگیها و ماهیت فضای سایبر با دشواریهای خاص و بعضاً بدون نتیجه مطلوب مواجه است، همگان را به هوشیاری بیشازپیش در قبال فناوریهای مورداستفاده فراخوانده، افزود: سهلانگاریهای افراد در کاربری فضای مجازی موجب تحمیل هزینه به دستگاه قضایی و مرجع انتظامی و ضابطین است که به نوبه خود، تضییع حقوق عمومی به لحاظ اتلاف هزینه دستگاهها در رسیدگی به موضوعات شخصی و جزیی بهجای پرداختن به مسائل مهم و سرنوشتساز و عمومی، است.معاون پیشگیری دادستان مرکز استان اردبیل بار دیگر با تشریح شگردهای کلاهبرداریهای اینترنتی، هک گوشی و ارسال پیام درخواست وجه به مخاطبین را یکی از شگردهای رایج مجرمین سایبری دانست و تأکید کرد: در صورت دریافت پیام درخواست وجه از نزدیکان خود، قبل از هر گونه اقدام حتماً باید تأییدیه تلفنی اخذ شود.طاهریفرد تصریح کرد: بیتوجهی به سرشماره و متن پیامهای جعلی با عنوانهای مختلف مانند “ابلاغیه و شکایت علیه شما” و کلیک بر روی لینکهای ارسالی که موجب هک گوشی و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان میگردد نیز از جمله علتهای شناسایی شده در تشکیل پروندههای قضایی و شگرد کلاهبرداران در سرقت اطلاعات بانکی است.