
آیتالله محسن کازرونی، استاد حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به بیان مطالبی درباره این روز گرامی پرداخته است که در ادامه میخوانیم:
در 18 ذیحجه سال نهم هجری، داستانی بین پیامبر(ص) و اهل کتاب رخ داد زیرا آنان زیر بار حرف پیامبر(ص) نمیرفتند و سخن ایشان را قبول نمیکردند؛ مسیحیان عیسی(ع) را ابن الله و فرزند خدا معرفی میکردند در حالی که قرآن کریم فرموده است که حضرت عیسی(ع) فرزند مریم(س) و یک بنده است و تثلیث را زیر سؤال برد.
قرآن کریم با این افراد احتجاج کرد و فرمود: إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛ فرمود حضرت عیسی(ع) را که شما فرزند خدا میدانید اینطور نیست و مثل خلقت او مانند خلقت حضرت آدم(ع) است که نه پدر و نه مادر داشت؛ این استدلال قوی را پیامبر(ص) به کار بردند تا مسیحیان از راه غلط خودشان برگردند ولی زیربار نرفتند با اینکه وقتی با سخن منطقی روبرو شدند باید میپذیرفتند. پیامبر(ص) فرمودند اگر حضرت عیسی(ع) فرزند خداست حضرت آدم(ع) که به طریق اولی باید فرزند خدا باشد زیرا آدم از خاک آفریده شد و نه پدری داشت و نه مادر.
پیامبر(ص) با متانت و استدلال با مسیحیان مواجه شد ولی باز نپذیرفتند لذا پیشنهاد مباهله مطرح شد؛ مباهله هم یعنی اینکه وقتی استدلال میکنیم و دلیل میآوریم ولی نمیتوانیم همدیگر را قانع کنیم از طریق نفرین تعیین تکلیف برای حقانیت یکطرف میکنیم. یعنی اگر ما حق باشیم عذاب بر طرف مقابل نازل شود و برعکس.
مباهله؛ مقدمه غدیر
مباهله روز 24 ذی حجه سال نهم هجری یعنی یکسال قبل از غدیر رخ داد زیرا مباهله زیربنای قصه غدیر بود؛ پیامبر(ص) درخواست مباهله فرمود و آیه مباهله نازل شد: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پیامبر فرمود شما فرزندانتان را بخوانید و من هم فرزندانم را میخوانم، شما زنانتان را به میدان مباهله بیاورید و من هم میآورم و شما خودتان را بخوانید و من هم خودم را میخوانم و بعد لعنت میکنیم و لعنت بر کسی است که کاذبین است. موعد مباهله فرارسید و همه مورخان آوردهاند که پیامبر(ص) خودش، دخترش و حضرت علی(ع) و حسنین(ع) را به صحنه آورد و این مجموعه برای مباهله آمدند و مسیحیان وقتی این صحنه را دیدند از حرفشان برگشتند و اقدام به مباهله نکردند.